Even wat informatie vooraf
Locale rijwielhandelaren blijken het helemaal niet zo breed te hebben
Posted by
www.bicycleretailer.com
op 29 July, 2014
Veel rijwielhandelaren verliezen geld bij de verkoop van nieuwe fietsen. Dat was de conclusie van een uitgebreide studie door bicycleretailer.com , dat in 2014 werd uitgevoerd. Veel winkels sluiten
elk jaar, en van de nog resterende, worstelen veel. Ketens worden groter en groter, je ziet schaalvergroting, en al die tijd blijven fietsmecaniciens
enkele van de laagstbetaalde vakmensen in onze economie. Ik vind dit hartverscheurend en onaanvaardbaar.
Dit probleem wordt veroorzaakt doordat onze industrie 2 modellen kent
- In het traditionele model, verkopen merken uitsluitend via lokale rijwielhandelaren. En om bot te zijn, komt de winkelier er soms bekaaid vanaf.
Ze belanden uiteindelijk in een scenario zonder inventaris en met schulden, waarbij een groot merk dan ook nog eens
dicteert hoe ze hun bedrijf moeten runnen. Wat bedoel ik? Een groot merk komt binnen, dwingt de winkel om zijn gehele voorraadlijn af te nemen
(zelfs als het niet relevant is voor hun markt), en switchen de modeljaren halverwege het koopseizoen (winterorders voor de ingewijden).
Als je niet alles verkoopt, word je gedwongen zware kortingen aan te bieden. En als je het je niet kunt veroorloven om meteen te betalen, zorgen ze ervoor dat je
schulden oploopt. Bovendien betaalt de winkel voor vierkante meters en salarissen van medewerkers en energierekeningen - niet het merk. Zo verliezen
veel rijwielhandelaren, ondanks een aanvankelijke marge van 35%, geld op de verkoop van nieuwe fietsen. Winkels betalen uiteindelijk voor de eer om
te dienen als gratis magazijnen vermomd als lokale fietswinkels.
- Klanten zijn meer en meer op zoek naar het tweede model: online winkelen. Met direct-to-consumer-merken mogen klanten de tussenpersoon overslaan.
Het risico van online is ook dat klanten geconfronteerd worden met alibaba, gearbest en amazon aanbiedingen voor weinig, nieuwe modellen zoals elektrische
vouwfietsen en fatbikes tegen komen, die ze bij de traditionele rijwielhandel vaak niet zien. En hierdoor ontstaan problemen: 1) klanten kunnen de fiets niet
van tevoren uitproberen en 2) velen hebben een professional nodig om hen te helpen bij het verwarrende proces van het vinden, configureren en passen van
de juiste fiets voor hen.
Het resultaat is dat sommige klanten de winkels binnenlopen om een fiets te bekijken en vragen te stellen, en vervolgens
gaan ze online om dezelfde of vergelijkbare fiets tegen een lagere prijs te vinden. Het merk en de klant profiteren van het hebben van de winkel als een
showroom, terwijl de rijwielhandelaar zijn tijd, expertise en investering inbrengt, maar hiervoor vaak niets terug krijgt. Wellicht wordt het tijd
dat de rijwielhandelaar zijn eigen whitelabel "merkfiets" gaat introduceren, om zodoende de concurrentie met online te kunnen aangaan, en om niet in discussies
te belanden waar consumenten de mogelijkheid hebben, (E)bikes goedkoper ergens te kunnen gaan halen.